A GYERMEKEM SZERELMES, ÉS A PÁRJA ROSSZ HATÁSSAL VAN RÁ

Ez a helyzet nagyon gyakori, és szülőként különösen nehéz, mert egyszerre akarsz:

  • támogatni (hadd élje meg az első szerelmet),
  • óvni (nehogy bajba sodorja magát),
  • és irányítani (de úgy, hogy ne zárjon ki az életéből).

Itt van egy gyakorlati szemléletű , általános útmutató arra, mit tehetsz, ha a kamaszod szerelmes, de úgy érzed, hogy a párja rossz hatással van rá:

1. Ne a párját kritizáld – a kapcsolatukat ismerd meg

Ha azt mondod:

"Ez a fiú/lány rossz neked!"
akkor a kamasz nem a barátját fogja védeni – hanem saját magát.
A szerelemben a kritika tiltást jelent, és a tiltás csak erősíti az összetartozás érzését ("mi ketten a világ ellen").

Mit tehetsz helyette?

"Látom, fontos neked ez a kapcsolatotok. Mesélsz róla? Mikor érzed magad a legjobban benne?"

Így nyitsz, nem zársz.

2. Figyeld a viselkedésváltozást, ne csak a párját

A valódi kérdés nem az, milyen a másik fél, hanem hogyan hat a kamaszodra:

  • Elhanyagolja a barátait, tanulmányait?
  • Hazudik vagy titkolózik?
  • Megváltozik a stílusa, viselkedése, hangulata?
  • Úgy tűnik, hogy már nem önmaga?

Ha igen, akkor nem kell a másikat "megvádolni" – elég azt a kérdést feltenni:

"Úgy érzem, mintha mostanában kicsit eltűntél volna. Hogy vagy most?

3. Beszélj a választásairól – nem a másik személyéről

Nem a barátját kell minősíteni, hanem a helyzetet segíteni értelmezni.

Pl.:

"Amikor valaki gyakran becsap/nyomást gyakorol/kihasznál, az nem egyenlő a szenvedéllyel. Az félelem. Te mit gondolsz erről?"

Vagy:

"Neked fontosak a határok, tisztelet, bizalom – szerinted ezek most megvannak?"

Így nem támadod a kapcsolatát – hanem megerősíted az önértékelését.

4. Ajánlj beszélgetést más felnőttel is – ha szükséges

Ha a helyzet komolyabb:

  • dühkitörések,
  • érzelmi függőség,
  • kontrolláló vagy bántalmazó jelek a párkapcsolatban,

akkor ajánlj fel egy bizalmi beszélgetést egy külső felnőttel: pl. iskolapszichológus, gyermek-ifjúsági coach, egyéb a gyermek számára ismert, elfogadott felnőtt (rokon, tanár, edző…) Ahol nincs elvárás, ahol bátran kifejezheti mit érez, beszélhet azokról a kérdésekről , amelyek foglalkoztatják.

5. Maradj elérhető – még akkor is, ha kizár

Ez a legnehezebb: ha a kamasz eltávolodik, elutasít, durva… akkor is maradj elérhető és következetes.

"Lehet, hogy most nem hallod meg, de itt vagyok, és itt is leszek."

Ez a mondat sokszor később gyógyít, de megelőzi a szakadásokat.